Artikel 1 Definities

  1. Markvanmarketing.nl, gevestigd te Deventer, KvK-nummer 88289257, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtnemer.
  2. De wederpartij, voor wie opdrachtnemer een opdracht uitvoert, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtgever.
  3. Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst van de opdracht op grond waarvan opdrachtnemer zich tegen betaling van honorarium en kosten jegens opdrachtgever werkzaamheden voor opdrachtgever verricht en waarbij de algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard.

Artikel 2 Toepasselijkheid algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, facturen, werkzaamheden, overeenkomsten, levering van diensten en goederen etc. door of namens opdrachtnemer waarop hij deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
  2. De voorwaarden zijn eveneens van toepassing op handelingen van de door opdrachtnemer in het kader van de opdracht ingeschakelde derden.
  3. Van toepassing is steeds de laatst toegezonden versie van deze algemene voorwaarden.
  4. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  5. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. 
  6. In geval van strijdigheid tussen het bepaalde in de algemene voorwaarden en het bepaalde in de overeenkomst prevaleert het bepaalde in de overeenkomst boven het bepaalde in de algemene voorwaarden.

Artikel 3 Offertes

  1. Indien in de offerte geen aanvaardingstermijn is gesteld, vervalt de offerte na 14 kalenderdagen. Een offerte dient te allen tijde schriftelijk te worden bevestigd.
  2. Opdrachtnemer kan niet aan zijn offerte worden gehouden indien de opdrachtgever redelijkerwijs kon begrijpen dat de offerte, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
  3. Offertes gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten. Voor vervolgopdrachten treden opdrachtnemer en opdrachtgever opnieuw met elkaar in overleg. En wordt er al dan niet een nieuwe offerte door opdrachtnemer naar opdrachtgever gestuurd.
  4. Al hetgeen buiten het geoffreerde wordt geleverd, wordt beschouwd als meerwerk en als zodanig gefactureerd.
  5. De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
  6. Op de offerte staat de pakketprijs van de gekozen dienst, dan wel een uurtarief met geschat aantal uren vermeld. Eventuele overige bijkomende kosten, zoals reiskosten en drukwerk, worden tevens vermeld. Nabestellingen, evenals meerwerk door bijvoorbeeld een wijziging in de overeenkomst of wijziging in de standaard stijl van opdrachtnemer, zullen apart worden gefactureerd.
  7. Opdrachtnemer is gerechtigd een aanbetaling te verzoeken. Tenzij anders overeengekomen, wordt het overige deel van de betaling in 1 x voldaan. Opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst op te schorten tot de gehele betaling is voltooid.
  8. De bij het aangaan van de overeenkomst overeengekomen tarieven zijn gebaseerd op het op dat moment gehanteerde prijspeil. Opdrachtnemer heeft het recht de vergoedingen jaarlijks aan te passen. 
  9. Hij heeft tevens het recht de vergoedingen op enig moment, wanneer gewijzigde omstandigheden dit verlangen, aan te passen. Aangepaste tarieven worden zo spoedig mogelijk medegedeeld aan de opdrachtgever.
  10. Facturen dienen binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum betaald te zijn, tenzij partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld is. Content zal nimmer worden geleverd voordat de gehele betaling is voldaan.
  11. Indien de opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, is deze van rechtswege in verzuim en wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de opdrachtgever in verzuim is tot aan het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
  12. Indien de opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de nakoming van zijn verplichtingen, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de opdrachtgever.
  13. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 5 Informatieverstrekking opdrachtgever

  1. Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is tijdig beschikbaar aan opdrachtnemer.
  2. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn. Opdrachtnemer zal de gegevens vertrouwelijk behandelen.
  3. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor elke schade die voortvloeit uit het niet voldoen aan het in dit artikel gestelde.
  4. Stelt opdrachtgever niet of niet tijdig de verlangde gegevens beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van opdrachtgever.

Artikel 6 Uitvoering van de overeenkomst

  1. Opdrachtnemer voert opdracht naar beste inzicht en vermogen uit. Hij is niet aansprakelijk voor het niet bereiken van het resultaat dat opdrachtgever beoogde.
  2. Opdrachtnemer heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.
  3. Opdrachtgever dient de omstandigheden voor het uitvoeren van de opdracht zo gunstig mogelijk te maken voor opdrachtnemer.
  4. Indien opdrachtnemer tijdens uitvoering van de overeenkomst tegenwerking ondervindt door derde partijen, kan hij niet aansprakelijk worden gehouden door verminderde resultaten als gevolg hiervan.

Artikel 7 Wijzigingen en annulering

  1. In het geval van onvoorziene omstandigheden heeft opdrachtnemer de mogelijkheid een overeenkomst te onderbreken, verplaatsen of annuleren. Van onvoorziene omstandigheden is onder meer sprake in geval van ziekte en extreme weersomstandigheden. Opdrachtnemer maakt een wijziging zoals bedoeld in dit lid zo spoedig mogelijk kenbaar aan opdrachtgever. Opdrachtnemer zal indien gewenst zorg dragen voor een vervangende marketeer of, indien mogelijk, zullen partijen een nieuwe datum overeenkomen. Opdrachtgever is gerechtigd de overeenkomst zonder schadevergoeding te ontbinden indien er geen passende oplossing gevonden kan worden.
  2. Opdrachtnemer heeft het recht zich in geval van onvoorziene omstandigheden door een derde te laten vervangen. 
  3. Annulering door de opdrachtgever is enkel schriftelijk mogelijk. Opdrachtnemer heeft tijd gereserveerd voor de geplande werkzaamheden. Wanneer er geen sprake is van geldige omstandigheden, gelden dan ook de volgende regels met betrekking tot annulering van een overeenkomst: 
    Bij annulering van een van de pakketten (Quick scan, Templates of Advies) tot twee weken voor aanvang van de werkzaamheden wordt 25% van het geoffreerde bedrag in rekening gebracht.
    Annulering tussen 2 weken en 1 week voor aanvang van de werkzaamheden resulteert in betaling van 50% van de kosten en bij annulering binnen een week worden de volledige kosten in rekening gebracht.

Artikel 8 Overmacht

  1. In geval van overmacht is opdrachtnemer gerechtigd zijn werkzaamheden te onderbreken, verplaatsen of annuleren. Van overmacht is onder meer sprake indien de uitvoering van de overeenkomst, al dan niet tijdelijk, wordt verhinderd door omstandigheden waar opdrachtnemer redelijkerwijs geen invloed op uit kan oefenen, zoals ziekte, ongevallen of brand.
  2. Indien zich een situatie als in het eerste lid van dit artikel omschreven voordoet, nadat de werkzaamheden al zijn begonnen, worden de verplichtingen van opdrachtnemer jegens opdrachtgever opgeschort zo lang hij niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien deze situatie langer dan 8 weken heeft geduurd, hebben beide partijen het recht de overeenkomst schriftelijk te ontbinden.

Artikel 9 Aansprakelijkheid schade

  1. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij de schade opzettelijk of met grove schuld is veroorzaakt.
  2. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ontstaan doordat hij is uitgegaan van door of namens opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
  3. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of beschadigingen van persoonlijke eigendommen van opdrachtgever gedurende uitvoering van een overeenkomst op locatie.
  4. Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gehouden voor kleurafwijkingen op niet-gekalibreerde beeldschermen en afdrukken die door een ander dan hem worden geleverd.
  5. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor vertragingen veroorzaakt door derden.
  6. Opdrachtgever blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het toepassen of uitvoeren van kennis of handelingen zoals opgedaan tijdens een overeenkomst.
  7. In het geval dat opdrachtnemer een schadevergoeding verschuldigd is aan opdrachtgever bedraagt de schade niet meer dan het bedrag dat door de verzekering wordt uitgekeerd, dan wel het bedrag dat door opdrachtnemer aan opdrachtgever in rekening is gebracht.
  8. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door hem geleverde diensten en goederen.

Artikel 10 Auteursrecht, licentie en publicatie

  1. De rechten op de door opdrachtnemer aan opdrachtgever ter beschikking gestelde materialen en content berusten, na volledige betaling van het factuurbedrag, bij opdrachtgever.
  2. Met het aangaan van de overeenkomst geeft opdrachtgever opdrachtnemer toestemming het beeldmateriaal te gebruiken voor advertenties, social media, drukwerk en portfolio, tenzij hier vooraf uitdrukkelijk bezwaar tegen wordt gemaakt.

Artikel 11 Bijzondere bepalingen

  1. Beide partijen zijn gehouden tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die hij in het kader van hun overeenkomst hebben verkregen. Opdrachtgever wordt voor meer informatie verwezen naar de privacyverklaring.

Artikel 12 Levering 

  1. Opdrachtnemer spant zich in de gewenste content zo spoedig mogelijk aan te leveren. Hierbij dient de geschatte leveringstermijn die partijen overeenkomen in acht te worden genomen. Aan deze schatting kunnen echter geen rechten worden ontleend.
  2. Opdrachtnemer maakt, bewerkt en selecteert beeldmateriaal naar eigen inzicht, tenzij anders overeengekomen. Opdrachtgever verklaart bekend te zijn met de stijl van opdrachtnemer.
  3. Beeldmateriaal (denk aan templates en andere content) worden standaard geleverd via WeTransfer. Na aanlevering van het eerste concept is 1 revisieronde mogelijk binnen het overeengekomen tarief. Overige wensen of aanpassingen resulteren in een meerprijs.

Artikel 13 Drukwerk

  1. Het is niet mogelijk om aangeschafte fysieke drukproducten, besteld bij opdrachtnemer, te ruilen en/of retourneren. De producten worden op maat gemaakt. Opdrachtgever stemt er uitdrukkelijk mee in dat hij hierdoor afstand doet van het recht gebruik te maken van bedenktijd en het recht de overeenkomst te herroepen.
  2. Op fysieke drukproducten zijn de garantiebepalingen van de fabrikant van toepassing.

Artikel 14 Klachten

  1. Opdrachtgever is verplicht om klachten over offertes, facturen en/of de geleverde diensten binnen 5 werkdagen na het ontstaan van de klacht schriftelijk kenbaar te maken aan opdrachtnemer. Opdrachtnemer streeft ernaar klachten binnen 1 week te behandelen.
  2. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de opdrachtgever geen absoluut recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.

Artikel 15 Geschilbeslechting

  1. Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.
  2. Partijen zullen enkel een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten. Geschillen zullen worden beslecht door de rechter in het arrondissement waar opdrachtnemer is gevestigd.
  3. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens opdrachtnemer en betrokken derden 12 maanden.